Investeren in online marketing advies? Hier moet je op letten!

Investeren in online marketing advies? Hier moet je op letten!

Voor vrijwel alle bedrijven is online marketing vandaag de dag niet meer weg te denken. De explosieve groei van het aantal online marketing bureaus is daar het gevolg van. Als klant zijnde kan het daardoor moeilijk zijn om het juiste online marketing bureau uit te kiezen als je behoefte hebt aan een goed online marketing advies. Toch is het mogelijk om een goede selectie van internet bureaus te maken als je tijdens de oriëntatie op een aantal zaken let.

Dit zijn de aandachtspunten

Eerst nog even dit: de onderstaande lijst biedt geen garantie om het juiste online marketing bureau te vinden. Maar door op de aandachtspunten te letten, verklein je de kans aanzienlijk dat je met het verkeerde bureau in zee gaat en het uiteindelijk op een teleurstelling uitdraait.

Check de dienstverlening van het online marketingbureau

Online marketing bureaus verschillen nogal van elkaar. Zo heb je bureaus die zich gespecialiseerd hebben in één of meerdere vlakken van online marketing. Daarnaast zijn er bureaus die een full service online dienstverlening aanbieden.

Ons advies is om voor een full service online marketing bureau te kiezen. Belangrijk daarbij is dat de verschillende vakgebieden van online marketing door specialisten worden opgepakt. Doe daar dus navraag naar tijdens de oriëntatie gesprekken.

Het voordeel van een full service bureau is dat je maar één aanspreekpunt hebt en je geen situatie krijgt waarin de bureaus naar elkaar gaan wijzen als de resultaten niet naar je zin zijn.

Vraag naar praktijkcases, inclusief resultaten

Eén van de beste manieren om te achterhalen of een bureau niet alleen mooie praatjes heeft maar ook mooie resultaten behaald is door naar praktijkcases te vragen. Soms krijg je cases voorgeschoteld waarbij de resultaten niet worden besproken omdat dat vertrouwelijke informatie is.

Dat is op zich niet zo vreemd. Je kunt dit ondervangen door te vragen of je referenties van het bureau mag nabellen. Op die manier krijg je niet de exacte resultaten te zien, maar krijg je vanuit de klanten van het bureau inzicht in hoe de samenwerking ervaren is.

Vraag naar de aanpak en waarom ze die aanpak hanteren

De aanpak van het bureau kun je als leek zijnde natuurlijk niet goed beoordelen. Maar wanneer de aanpak wordt toegelicht, inclusief motivatie voor de aanpak, dan kun je toch een goed beeld krijgen of er goed wordt nagedacht om de kans op succes zo groot mogelijk te maken.

Online marketing advies opvolgen of niet?

Wanneer je uiteindelijk een bureau hebt uitgekozen en je online marketing advies hebt ontvangen, is het natuurlijk de vraag of je dat advies moet opvolgen of niet. Zeker bij grotere projecten kan de implementatie van een advies tienduizenden euro’s kosten. Een hoop geld.

Om het risico te verkleinen kun je ervoor kiezen om een project in delen op te knippen. Op die manier houd je meer grip op je uitgaven en kun je tijdig bijsturen indien blijkt dat het advies voor online marketing niet het gewenste resultaat geeft.

Tip: kies voor een lokaal online marketing bureau

We raden je aan om zaken te doen met een online marketing bureau bij jou in de regio. Natuurlijk kun je tegenwoordig via videobellen ook prima samenwerken, maar zeker als het om een groot project gaat is het prettig om regelmatig fysiek bij elkaar te komen.

Dat is makkelijk als je met een bureau uit de regio samenwerkt. Bovendien is het ook goedkoper als je de wens hebt om de sessies bij jouw op de zaak te doen. De reiskosten en ook de reistijd worden namelijk vaak doorberekend naar de klant.

Een regionaal bureau vinden is niet zo moeilijk te vinden. Ga naar Google en zoek bijvoorbeeld op online marketing bureau regio Utrecht. Door via Google te zoeken zie je ook gelijk welk bureau zijn eigen online vindbaarheid op orde heeft. Dat is dus gelijk een eerste criterium om bureaus op te selecteren.